سیستم سوخت رسانی و جرقه ی انژکتوری

در موتورهای انژکتوری٬قطعاتی مانند دلکو٬پلاتین٬کاربراتور و... حذف شده است و به جای آن ها از قطعات دیگری نظیر  ECU ٬انژکتور٬کویل دوبل و.... استفاده شده است که علاوه بر دارا بودن عمر مفید بالاتر٬دارای دقت عمل بیشتر و همچنین سهولت تعویض و عیب یابی می باشند.

مزایای سیستم های انژکتوری

  1. توزیع یکنواخت سوخت در همه ی سیلندرها
  2. ارسال سوخت متناسب با نیاز موتور
  3. ارسال سوخت اندازه گیری شده و قابل کنترل و جلوگیری از خام سوزی
  4. افزایش راندمان حجمی موتور
  5. عدم نیاز به گرم نمودن مانیفولد هوا
  6. شتاب گیری سریع
  7. کاهش مصرف سوخت به دلیل تاثیر سنسورهای مختلف در سیستم کنترل
  8. آلودگی هوا کاهش یافته و محیط زیست سالم می ماند.

معایب سیستم انژکتوری:

  1. گرانی قیمت تجهیزات الکترونیکی
  2. نیاز به دستگاه عیب یاب

تشریح سیستم

در مرکز سیستم٬کنترل یونیت سیستم سوخت رسانی و جرقه قرار گرفته است.این واحد تمام ورودی ها و خروجی های سیستم را کنترل کرده و کارایی موتور را بهینه می نماید.

این سیستم را می توان به صورت زیر تقسیم بندی کرد:

  1. سیستم سوخت رسانی
  2. سیستم هوارسانی
  3. سیستم جرقه
  4. سنسور ها و عملگرها

لیست قطعات:

  1. ECU
  2. باک
  3. پمپ بنزین برقی
  4. رله دوبل
  5. فیلتر  بنزین
  6. منیفولد هوا
  7. رگلاتور فشار سوخت
  8. انژکتور
  9. لوله خرطومی فیلتر هوا
  10. پتانسیومتر دریچه ی گاز
  11. استپر موتور
  12. پتانسیومتر co
  13. سنسور فشار هوای ورودی
  14. سنسور دمای آب
  15. سنسور دور موتور
  16. کویل دوبل
  17. باطری
  18. سوئیچ استارت
  19. چراغ اخطار عیب
  20. کانکتور اتصال به دستگاه عیب یاب
  21. سنسور دمای هوای ورودی
  22. سنسور سرعت خودرو
  23. گرم کن دریچه ی گاز
  24. سنسور اکسیژن
  25. سنسور ضربه (ناک)

معرفی سیستم

در داخل کنترل یونیت سیستم سوخت رسانی و جرقه از یک ریزپردازنده استفاده شده است.ریزپردازنده و قطعات مربوط به آن بر روی یک صفحه ی مدار چاپی قرار گرفته اند.

هوای مورد نیاز موتور با تغییر وضعیت دریچه ی گاز که توسط راننده ی خودرو تعیین می شود٬تعیین می گردد.

نوشته شده در تاریخ شنبه 5 بهمن 1387    | توسط: Farzad Yosef-Lavi    |    |
نظرات()