تاریخچه فلکس واگن

شركت فولكس واگن

 

تاسیس  کمپانی فولکس واگن بر اساس همفکری های دو نفر با شخصیتهای کاملا متفاوت بوجود آمد:   «آدولف هیتلر» و « پورشه»آدولف هیتلر فردی بود كه علاقه شدیدی به اتومبیل داشت اگر چه هرگز نتوانست رانندگی را تجربه نماید.او علاقه بسیاری به مسابقات اتومبیل رانی داشت و همچنین بسیار علاقمند بود تا اتومبیلی تولید شود كه همگان بتوانند آن را خریداری كنند. شخص دیگر پورشه بود . او نیز همانند هیتلر آرزو داشت اتومبیلی بسازد تا اکثریت مردم قدرت خرید آن را داشته باشند.تنها تفاوت او با هیتلر بی توجهی پورشه به سیاست بود.

پورشه در سال 1875 متولد شد و اولین اتومبیل كوچك خود را در سال 1922 ساخت.او آرزوی خود را برای ساخت اتومبیل همگانی در سال 1930 با ایجاد كارخانه ای برآورده كرد. او تصمیم داشت اتومبیل هایی بزرگتر با كارآیی بالاتر و قیمت پایینتر تولید كند. پورشه فعالیتش را در سال 1931 با كار بر روی  12 پروژه آغاز كرد و برای این اتومبیل موتوری 5 سیلندر طراحی نمود . وی با حمایت های هیتلر توانست این اتومبیل ها را نسبت به بقیه اتومبیل های موجود در آلمان بسیار ارزان تر و در حدود نصف قیمت ارائه كند. پورشه سه مدل اول خود را در گاراژ خانه اش تولید كرد و سپس طرح هایش را در اختیار كمپانی "اپل" قرار داد و" اپل" نیز توانست اتومبیلهایی با قیمت های ارزان تولید نماید.

پورشه در اكتبر سال 1936 اتومبیل جدیدی تولید كرد كه این مدل كولردار از موتوری cc985 استفاده می كرد. این اتومبیل در تست هایی كه از آن به عمل آمد موفق نبود و در این آزمایشات عمر موتور آن بسیار كوتاه پیش بینی شد و سیستم ترمز آن نیز اطمینان لازم را نداشت.

هیتلر برای اصلاح این مدل سرمایه گذاری كرد و در نتیجه این سرمایه گذاری سه ماه بعد كمپانی فولکس واگن به معنی" گروه تولید كننده اتومبیلهای مردم آلمان" تاسیس شد.

در ابتدای كار حدود 30 مدل مختلف اتومبیل ساخته شد كه تمامی این مدلها توسط ارتش آلمان تست شدند. پورشه نیز به مطالعه بر روی    اتومبیل های آمریكایی به منظور بالا بردن كیفیت این تولیدات پرداخت. هیتلر در سال 1938 شعبه جدیدی برای این كمپانی تاسیس كرد و این قسمت جدید از ماه اكتبر همان سال تولید اتومبیل های ارزان قیمت را برای افرادی كه قدرت خرید اتومبیلهای گران قیمت را نداشتند آغاز كرد. اولین اتومبیل های این كمپانی ک.دی.اف واگن ( KdF-Wagen) از محصولات قبل از جنگ می باشد و از دیگر تولیدات قبل  از جنگ می توان به مدل ک.دی.اف واگن(210KdF-Wagen) محصول سال 1939 اشاره كرد.این نام توسط "هستلر" برای این اتومبیل انتخاب شده بود اما همگان آنرا با نام "بیتل" می شناختند.

در طی جنگ این كمپانی بر اثر بمباران هوایی شدیدا آسیب دید و پس از جنگ ارتش انگلستان كنترل این كمپانی را در دست گرفت.اولین اقدام ارتش انگلستان تغییر نام اتومبیل "ک.د.اف" به "ولفسبرگ" بود.پس از آن اتومبیلهای بیتل به كشورهای دیگر صادر شدند اما نتوانستند از فروش مناسبی برخوردار گردند.این كمپانی در ماه آگوست سال 1945 توانست 1785 دستگاه اتومبیل به بازار عرضه كند كه از تمامی آنها به عنوان سرویس استفاده گردید.در سال بعد این رقم به 10 هزار دستگاه افزایش یافت كه در تمامی آنها از موتورهایی به حجم cc1131 شده بود.

این كمپانی در ماه ژانویه سال 1948 به آلمان پس داده شد و "هاینریش نوردوف" بعنوان رئیس آن انتخاب شد.اوكه پسر یك بانكدار بود در گذشته برای كمپانی های "اپل" و "ب.ام..و" كار می كرد و در زمینه اتومبیلهای آمریكایی و روش تولید انبوه آنها نیز اطلاعات خوبی داشت و كاملا با علم صادرات اتومبیل آشنا بود. در نتیجه در سال 1948ربع تولیدات این كمپانی را به خارج آلمان صادر كرد.او همچنین با صادر كردن دو مدل به كشور آمریكا چندین میلیون دلار سود برای كمپانی به دست آورد.
پورشه در آن زمان بعنوان مهندس مشاور كمپانی فعالیت داشت و توسط شهرتی كه در این كمپانی كسب كرد توانست بعدها كارخانه بزرگ تولید كننده اتومبیلهای اسپورت خود را تاسیس كند.

در دهه های  بعد این كمپانی به تقویت بازار های خود در آمریكا  و تولید مدلهای جدید اتومبیل پرداخت که از آن جمله میتوان به "کارمان گینا"  و "ک70" اشاره کرد .

   نسل بعدی اتومبیل های فولکس واگن اتومبیل های دیفرانسیل جلوی پاسات الهام گرفته از مدل "Audi 80" و محصول سال 1973 بودند.
در سال 1974 نیز گلف به بازار عرضه شد.در مدل های اولیه این اتومبیل از موتور هایی به حجم
cc1093 استفاده می شد و این مدل خیلی زود بعنوان یكی از مدلهای هاچبك معروف جهان تولید گشت.بر روی گلف های تولید شده در آمریكا نام رابیت گذاشته شد.

مدل هاچبك پولو با گیر بكسی 3 دنده در سال 1975 تولید شد و مدل   " گتا " نیز محصول سال 1979 بود. تولید گلف در آمریكا در شهر " نیو استانتون" دنبال می شد. جی.تی.ای گلف (Golf Gti) در سال 1976 تولید گردید. همچنین این كمپانی با استفاده از موتور های دیزل در اتومبیل های "گلف" و "پاسات" توانست قدرت آنها را به 110اسب بخار برساند.

در ماه ژوئن سال 1979 یك اتومبیل گلف تولید شد كه با تولید آن كمپانی ساخت 35 میلیونومین اتومبیل خود را جشن گرفت.سپس كمپانی امتیاز ساخت مدل های "پاسات" و "پولو" را به كمپانی سیت در اسپانا واگذار نمود.همچنین در سال 1982 قرار دادی با دولت چین امضاء كرد تا مدلی از پاسات به نام سانتانا در چین تولید شود.مدل سانتانا توسط كمپانی نیسان نیز تولید شد. اگر چه تولید اتومبیلهای اسپورت برای این كمپانی سود دهی نداشت اما این كمپانی برای رقابت با دیگر كارخانجات مجبور به تولید آنها بود.از این مدل ها می توان به اتومبیل 16 سوپاپ "شیروکو "با سرعت 209 كیلومتر در ساعت اشاره كرد.

از سال 1985 موتورهای 16 سوپاپ در اتومبیل "جی.تی.ای"نیز مشاهده شد.همچنین مدل"گلف سینکرو"  محصول سال 1988 اتومبیلی دو دیفرانسیله بود.در سال 1989 فا.و) VW (مجهز به موتور چهار سیلندر 16 سوپاپ به حجم cc1800 جایگزین "شیروکو" شد.
این کمپانی در حال حاضر بزرگترین تولید کننده خودرو در اروپا و سومین تولید کننده خودرو در جهان میباشد .

نوشته شده در تاریخ پنجشنبه 30 آبان 1387    | توسط: Farzad Yosef-Lavi    |    |
نظرات()