سیستم روغن کاری خشک

تقویت موتور تیونینگ

مقصود از سیستم روغن کاری خشک سیستمی است که در آن کارتل به عنوان محفظه اصلی روغن کار نمی کند . در این سیستم کارتل فقط گذرگاه روغن از موتور است .

روغن برگشتی از موتور را به مخزن سیستم خشک باز می گرداند .

کلمه خشک به هیچ عنوان به معنی استفاده از مواد خشک نیست. در این سیستم روغن کمی در کارتل نگهداری می شود

در تقویت موتور حرفه ای باید از این سیستم استفاده شود . البته در ایران کسی مال این حرفها نیست . مسابقات ایران با یک جفت رینگ ولاستیک چند تا فلاپ بزک دوزک برگزار می شود .

شتاب ها و جست و خیزهای شدید خودرو در مسابقات سبب می گردد تا پیکاپ روغن مدت قابل توجه ای خای از روغن بماند و کانالهای روغن خالی از روغن می گردد و موتوری که با زحمت فراوان ویرایش نموده اید از بین برود .

فقط چند لحظه نرسیدن روغن به یاتاقانها کار آنها را می سازد.

از سوی دیگر مشکلی که موتورهای تقویت شده با طوفان میل لنگ در کارتل دارند.باعث هدر رفتن 25 تا 50 اسب بخار قدرت در موتور می شود . حال می بینید با استفاده از این سیستم می توانید 50 اسب بخار به قدرت موتور خود اضافه کنید.

کسانی که به ارتفاع کم خودرو علاقه دارند همواره با مشکل برخورد کارتل با سرعت گیرها روبرو هستند شما با استفاده از این سیستم می توانید ارتفاع کارتر را کم کنید در موتورهای تقویت شده که این سیستم را ندارند اگر شما ارتفاع کارتل را کم کنید طوفان شدیدی از روغن درون موتور به وجود می آید.

 

تقویت موتور تیونینگ

شما می توانید با یک آزمایش ساده متوجه عملکرد این سیستم شوید دست خود را درون یک سطل آب بچرخانید حال آب سطل را خالی کنید و دست خود را در آن بچرخانید حالا متوجه شدید که در سطل خالی نیروی کمتری برای چرخاندن مصرف می کنید و دست شما زودتر و با سرعت بیشتر می چرخد . در اصل دست شما میل لنگ و سطل موتور است.

در سیستم روغن کار خشک از یک مخزن که کمی بالا تر از موتور قرار دارد استفاده می شود نیروی جاذبه لوله ها را از رو غن پر نموده و لوله ها را هوا گیری می کند. در این سیستم روغن از مخزن به موتور پمپ می شود و با استفاده از نیروی جاذبه به کارتر بر می گردد.سپس به کمک پمپ دیگری دوباره به درون مخزن بر می گردد که همواره کارتل را خالی از روغن نگهداری می کند.

حجم مخزن در حدود 2 تا 3 گالن است .

بین راه مخزن و موتور یک فیلتر روغن ویک رادیاتور روغن قرار دارد تا روغن را تصویه و خنک کند.

در این سیستم کارتل را خیلی کوتاه می سازند حتی کوتاه تر از فلایویل دو پیکاپ یکی در جلو و دیگری در عقب کارتل نصب می شوند تا به خوبی روغن را به مخزن برگدان کنند در بعضی از سیستم های مناسب از دو پمپ برگشت استفاده می شود .

به علت محل قرار گرفتن این دو پیکاپ در هنگام شتاب گرفتن و ترمز گرفتن روغن به خوبی به مخزن بر می گردد.

برای نسب این سیستم پمپ روغن اصلی موتور را باید از موتور حذف کرد و محل آن را کور کرد که آموزش آن بستکی به نوع موتور دارد . پمپ این سیستم بیرون از موتور مانند دینام و پمپ کولر نصب می شود وبا استفاده از تسمه به گردش در می آید ولی باید از شلنگهای فشار بالا استفاده کنید تا پاره نشوند.این پمپ ها از سه پمپ تشکیل شده اند پمپ اول و دوم روغن را از جلو و عقب کارتل به مخزن بر می گردانند پمپ سوم روغن را از مخزن به موتور پمپ می کند. این پمپ مجهز به سیستم تنظیم فشار از خارج است که می توان با آن فشار روغن را مشخص نمود.

 

همان طور که دوستان می دانند من مدت زیادی وقت و پول خود را صرف تقویت موتور کرده ام مدت زیادی بود که در کف این سیستم بودم و در اینترنت به دنبال آن می گشتم . این سیستم از نظر قیمت خیلی گران بود و تهیه آن نیاز به واردات داشت . من تصمیم گرفتم که برای اولین با در ایران این سیستم را خودم بسازم و این کار کردم. من هنوز تصمیم به فروش این نمونه ندارم چون کپی برداری از آن بسیار ساده است و اگر کسی پمپ آن را باز کند تمام زحمات من به هدر می رود.

من شروع به ساختن این سیستم کردم اول مخزن روغن را ساختم . یک درجه هم در مسیر روغن قرار دادم تا اگردر زمان آزمایشات موتور افت فشار روغن داشت سریع موتور را خاموش کنم . وقتی موتور را روشن کردم متوجه افت فشار روغن شدم چندین با در سیستم تغییرات ایجاد کردم بعد به این نتیجه رسیدم که باید مواردی که در ادامه برای شما نوشتم را در نظر بگیرم تا سیستم دست ساز من به خوبی عمل کند . البته از من انتظار نداشته باشید که همه موارد جهت ساخت این سیستم را در اینترنت پخش کنم من برای درست کردن این سیستم یک موتور سوزاندم ولی من آن قدر هم کدا نیستم این موارد که به شما معرفی می کنم شما را برای آزمایش و خطا آماده می کند اگر تصمیم به ساخت این سیستم دارید با ید خودتان سعی کنید.

اگر هم صبر دارید صبر کنید تا من این طرح را کامل کنم . و به صورت صنعتی به فروش برسانم .امان از این بی پولی راست می گن پول پول را می آورد

تصویر مخزن دست ساز من است .

 

تقویت موتور تینینگ س ک س

 

 

شاید از نظر ظاهری خوب نباشه ولی در عمل 40 اسب بخار قدرت موتور من رو زیاد کرده.

شاید سوال کنید که من چطور این 40 اسب محاسبه کردم خوب از نظر تخصصی نیاز به دستگاه دینامومتر است که ما پول این کارو نداریم . من از یک فرمول علمی استفاده کردم .که اگر مایل بودید برای شما داخل وبلاگم میگذارم.

حال نوبت به قلب این سیستم رسیده بود که یکی از پر خرج ترین قسمتها در آمد و برای تهیه پوسته آن به

تراشکارم مراجعه کردم و به کمک ایشان موفق به ساخت این پمپ سه جزیی گشتم .

رادیاتور روغن را از کنار جوب شوش خریدم که خود فروشنده هم نمی دانست قطعه مربوط به چه ماشینی است.

 

کارتل را با برش کاری کارتل اصلی موتور ساختم مجبور شدم سه بار در آن تغییرات اساسی ایجادکنم.

برای اطمینان بجای استفاده از شلنگ از لوله استفاده کردم که خیلی از وقتم را گرفت.

خلا صه با صرف حدود 3000 هزار تومان موفق به ساخت آن شدم

البته فکر نکنید با این هزینه می توان روی هر موتوری این کار را انجام داد . تقویت موتور نیاز به هماهنگی تمامی سیستم های موتور دارد

در نصب این سیستم باید به نکات زیر توجه کنید

1-پمپ روغن اصلی را به کلی حذف کنید و سوراخ پشتی خنک کننده را به کلی کور کنید

2-پمپ برگشتی کارتل به مخزن باید سه برابر پمپ اصلی ظرفیت داشته باشد .

3-سیستم پاکسازی موتور از روغن که لوله های آن به پمپ بازگشتی متصل است یکی بروی کارتل ودیگری در طرفین درپوشهای سوپاپ نصب می گردد آرایش لوله ها در سیستم های گوناگون تفاوت دارد

4- قطر لوله ها باید 12 میلی متر باشد

5-پمپ فشار باید بالوله های 12 به مخزن اصلی متصل شود

6-روغن را بیش از حد صرد نکنید

7-فشار روغن نباید از 55یا 60 psi بیشتر شود

8- به منظور جلو گیری از طوفان روغن از سینی نیم دایره استفاده کنید

9- مخزن اصلی تا آنجا که محل نصب اجازه می دهد بلند و با قطر کم باشد

10-این نوع موتورها باید دارای کلیرانسهای بسیار دقیقی باشد

11-موتور و مخزن باید به خوبی تهویه شوند

12-قطر لوله های تهویه اگر یکی بود 12 اگر دوتا بود 10 میلی متر انتخاب شود اگر کم تر باشد اشکال دارد و فشار زیر پیستون ها زیاد می شود

نوشته شده در تاریخ یکشنبه 5 آبان 1387    | توسط: Farzad Yosef-Lavi    |    |
نظرات()